$
 12814.78
-14.29
 13442.70
97.9
 123.50
-1.41
weather
+26
Кечаси   +14°

Avtomobil importi Oʻzbekistonning salbiy savdo balansini 10 milliard dollarga yetkaza oladi

1

Demak, ro‘yobga chiqdi: kecha davlat rahbari qaror imzoladi, unga ko‘ra yangi xorijiy avtomobillarni olib kirishda bojxona to‘lovlari stavkalari ham, dvigatel hajmini hisobga olgan holda koeffitsient ham pasaytirildi.

“Ichki avtotransport bozorini rivojlantirishni rag‘batlantirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qarorni yuz minglab odamlar kutayotgan edi, desak, mubolag‘a bo‘lmaydi. 2-fevral kuni Internetda “O‘zavtosanoat” AK hukumatga xorijiy avtomobillarning bojxona rasmiylashtiruvini 50 foizga qisqartirishni taklif qilgani haqidagi ilk ma’lumotlar paydo bo‘lgach, iste’molchilar yaxshi tomonga o‘zgarishlarni ko‘zlagan edi. Biroq, ba'zi ekspertlar e'tiborni import stavkalari stsenariylaridan birini amalga oshirish bilan bog'liq mumkin bo'lgan makroiqtisodiy xarajatlarga qaratadi.

Shu tariqa, bir qator iqtisodchilar 2019-yilning tajribasiga ishora qilmoqdalar, bu davrda O‘zbekiston qiymati 40 ming dollardan ortiq va ikki yildan ortiq bo‘lmagan avtomobillarni import qilishda imtiyozlarga ega edi. Garchi ushbu segment mamlakatdagi eng ommabop bo'lmasa-da, hatto premium avtomobillarning juda tor bo'shlig'ida bojxona qoidalarini bunday tanlab yengillashtirish import xarajatlarining yiliga 37,9 foizga - 273 million dollardan 440 million dollargacha oshishiga olib keldi. Agar 2021-yilda UzAuto Motors qariyb 3 milliard dollarlik mahsulot ishlab chiqargan bo‘lsa, bojxona siyosatini yumshatish natijasida avtomobillar importi bir milliardga oshishi mumkinligini tasavvur qilish ham mumkin. Bu esa, O‘zbekiston tashqi savdo aylanmasining o‘tgan yil davomida mavjud bo‘lgan 8,85 milliard dollarlik passiv balansini hisobga olsak, salbiy saldoga qo‘shimcha ravishda 11 foizdan ko‘proqni tashkil etadi.

So‘m kursining to‘lov balansiga bevosita bog‘liqligini tushunish uchun iqtisodchi bo‘lish shart emas: tashqi savdo balansining salbiy saldosi xorijiy valyutaga bo‘lgan talabning oshishiga, uning taqchilligi va milliy valyutaning qadrsizlanishiga olib keladi. . Oddiy qilib aytganda, har yili 100 mingga yaqin kishi (aholining 0,3 foizi) chet el avtomobilini arzonlashtirilgan narxda olib kelish uchun, qolgan 99,7 foiz fuqarolar inflyatsiya darajasining oshishi bilan to'lashlari mumkin. Bu arziydigan ishmi, yo‘qmi - har kim o'zi uchun qaror qilishi mumkin.